Mitä jokaisen sähkönkäyttäjän tulee tietää pääsulakkeista?
Mittauskeskus, jossa sijaitsevat pääsulakkeet (virallisesti päävarokkeet), on sähköliittymän omistajan omaisuutta ja näin myös vastuulla. Verkkoyhtiö omistaa mittauskeskuksessa olevan sähkömittarin, mutta pääsulakkeista ja niiden kunnosta vastaa asiakas.
Esimerkiksi omakotitaloissa, paritaloissa tai kesämökeillä, joissa sähkötilaan on asukkaan oma pääsy, asiakkaan tulee tarkistaa mittauskeskus ja pääsulakkeet, jos osa sähköistä lakkaa toimimasta. Joskus tilanne voidaan selvittää itse tai pyytämällä apua esimerkiksi huoltoyhtiöltä. Rivitalo- ja kerrostaloasunnoissa sähkötilaan pääsevät yleensä vain huolto- tai isännöintipalvelut.
Ohjeita pääsulakkeisiin liittyen
Pääsulakkeiden vaihto on asiakkaan vastuulla, ja sulakkeen oikea koko löytyy yleensä joko mittauskeskuksesta tai itse sulakkeesta. Pääsulakkeet löytyvät yleisimmin sähkömittarin välittömästä läheisyydestä, yleisin pääsulakekoko on 25A ( liittymäkoko 3x25A ).
Koska sulake voi palaa myös ilman ylikuormitusta, palamista ei voi ennakoida. Tästä syystä on tärkeää pitää varasulakkeita helposti saatavilla. Suosittelemme säilyttämään varasulakkeita mittauskeskuksessa tai sen läheisyydessä. Varasulakkeita voi hankkia esimerkiksi paikallisista sekatavarakaupoista.
Jos sulakkeen ”nasta” ei irtoa tai vikaa ei löydy, kannattaa kokeilla vaihtaa sulakkeita ristiin ja tarkkailla, siirtyykö vika toiseen kohtaan. Tämä voi helpottaa ongelman paikantamista ja korjaamista.
Suosittelemme vaihtamaan pääsulakkeet kuormattomana.
Mitä tehdä, jos ongelma jatkuu?
1. Tarkista keskeytyskartta: Onko alueella yleisiä sähkökatkoja?
2. Jos ongelma ei ratkea, ota yhteyttä verkkoyhtiön sähkön vikanumeroon:
020 7879 809