Sähköä on tuotettava joka hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan. Kun tuotanto ja tuonti ulkomailta eivät riitä kattamaan kulutusta, syntyy sähköpula, ja kulutusta joudutaan hetkellisesti rajoittamaan. Sähköpula on epätodennäköinen, mutta mahdollinen tilanne, joten jokaisen on syytä varautua siihen. Tämä herättää luonnollisesti paljon kysymyksiä. Koostimme tähän juttuun olennaisimpia kysymyksiä sähköpulaan liittyen, joihin verkostopäällikkömme Mikko Pekonen on vastannut.
Mitä suunnitellut sähkökatkot tarkoittavat ja miten ne toteutetaan?
Sähkökatkoja suoritetaan sähköjärjestelmän vakauttamiseksi, mikäli tuotanto ei riitä kattamaan kaikkea kulutusta. Sähkökatkot toteutetaan alueittaisina, kiertävinä sekä lyhytkestoisina katkoina (noin 2 tuntia kerrallaan). Katkoissa pyritään huomioimaan mahdollisimman hyvin kriittiset käyttöpaikat. Sähkökatkot toteutetaan kantaverkkoyhtiö Fingridin ohjeistuksesta. Kaikilla verkkoyhtiöillä, myös meillä Keuruun Sähköllä, on valmiina ja harjoiteltuna suunnitelmat sähkökatkojen toteuttamiseksi.
Kriittiset käyttöpaikat on määrittänyt viranomainen. Me emme kuitenkaan aina tiedä, onko yrityksenne huoltovarmuudelle kriittinen tai aiheuttaako kahden tunnin sähkökatko yrityksellenne kuinka mittavia vahinkoja – otathan siis tarvittaessa yhteyttä suoraan verkostopäällikköömme Mikko Pekoseen, p. 0407406686 tai mikko.pekonen@keuruunenergia.fi.
Miten mahdollisista katkoista tiedotetaan ja missä?
Mahdollisista katkoista tiedotetaan sekä valtakunnallisesti että paikallisesti. Keuruun Sähkö tiedottaa verkkoalueensa asiakkaita ensisijaisesti tekstiviestitse. Katkoista tullaan tiedottamaan myös nettisivuillamme sekä sosiaalisessa mediassa. Sähköpulasta johtuvat katkot näkyvät lisäksi verkkosivujemme häiriökartassa. Yhteystietojen varmistamista ei voi siis tarpeeksi korostaa, sillä tekstiviestit ovat nopein tiedotuskanavamme sähköpulatilanteessa.
Tieto katkoista tulee sähköverkkoyhtiöille Fingridiltä. Etukäteistieto verkkoyhtiöille saattaa tulla edellisenä päivänä tai muutama tunti ennen suunniteltuja katkoja – tästä syystä emme välttämättä ehdi tiedottamaan katkosta ennen sen alkamista. Jos tieto tulee viime tingassa, pyrimme tiedottamaan asiakkaitamme mahdollisimman pian. Mikäli ennakkoilmoitusta katkosta ei ehdi tulla, tilanteesta ei kannata hätääntyä. Ei ole siis syytä soittaa esimerkiksi hätänumeroon, vaan sähköjen palaamista kannattaa odottaa rauhassa.
Kauanko mahdolliset sähkökatkot kestävät?
Katkot ovat lyhyitä, noin kahden tunnin mittaisia. Katkojen aikana yksityisen asiakkaan ei siis tarvitse huolehtia siitä, että ruuat pilaantuisivat tai kodin lämpötila laskisi huomattavasti.
Miten sähköpulaan voi varautua?
Sähkön säästämisellä voidaan edesauttaa sitä, että sähköpulatilanteeseen ei jouduttaisi lainkaan. Sähköä kannattaa säästää kriittisten tuntien aikana aamuisin klo 8-10 välillä, iltapäivisin klo 16-17 sekä iltaisin klo 18.30-20.
Sähköpulatilanteeseen voi varautua myös noudattamalla erilaisia toimintaohjeita, joita on koostettu tähän juttuun sekä usealle eri nettisivulle. Tärkeää varautumista on kuitenkin myös oman puhelinnumeron päivittäminen sähköverkkoyhtiölle, jotta tieto katkoista saadaan kulkeutumaan asiakkaille mahdollisimman nopeasti.
Muista nämä toimintaohjeet sähkökatkon aikana
- Varaa kotiisi otsa- ja taskulamppuja ja varmista, että niissä on toimivat paristot.
- Varmista, että kännykässäsi on akkua.
- Vältä veden käyttämistä. Sähkökatkon aikana ei suositella mm. vessan vetämistä, sillä se toimii vain kerran ilman sähköä.
- Varaa kotiisi ruokaa, joka säilyy huoneenlämmössä, ja jota ei tarvitse lämmittää.
Varautumisohjeita löydät myös täältä:
Nain_varaudut_pitkiin_sahkokatkoihin.pdf (defmin.fi)
Miten varautua sähkökatkoon – Punainen Risti
Päivitä yhteystietosi ajan tasalle Asiakas Onlinessa
- Mene osoitteeseen keuruunenergia.fi. Löydät asiakasjärjestelmä Asiakas Onlinen nettisivun oikeasta yläkulmasta.
- Kirjaudu Asiakas Onlineen asiakasnumerollasi (6 numeroa) ja käyttöpaikkatunnuksellasi (18 numeroa). Löydät numerot omalta laskultasi.
- Kirjauduttuasi sisään sivun vasemmasta reunasta löytyy valikko. Klikkaa Katkotietoilmoitukset-välilehteä.
- Katkotietoilmoitukset-välilehdellä pystyt päivittämään sekä sähköpostiosoitteesi että puhelinnumerosi. Muista lopuksi tallentaa tiedot.